جمکران افسانه‌ای حاصل یک خواب؟!

فرستاده شده: سپتامبر 8, 2006 توسط itstart در Uncategorized

هیچ حوصله‌ی نوشتن مطالب جنجالی را ندارم اما همیشه دوست داشته‌ام راجع به تحریفات مذهبی بنویسم و اگر چیزی می‌دانم به دیگران هم بگویم هر چند باز هم اکثر اوقات به دلایل مختلف از نوشتن همین تحریفات هم سر باز می‌زنم.
همین ابتدای کلام روشن کنم که من اهل یک خانواده‌ی مذهبی هستم و هرگونه توهین را به ائمه برنمی‌تابم اما همیشه سعی کرده‌ام در مقابل دروغ‌های نسبت داده به آن‌ها که معمولا از طرف عوام و در خیلی موارد برای بزرگ‌تر نشان دادن آن امامان همام انجام می‌گیرد موضع گیری کنم، زیرا که هرگز بزرگی شان آن بزرگواران به این تعاریف نبوده و نیازی به این تعاریف هم نداشته‌اند و بدون این تعاریف هم آن‌قدر شانشان بزرگ هست که به بیشتر شدن نیازی نباشد.
اما این بار بحث، بحث مسجد جمکران است. هر هفته در شب‌های چهارشنبه عده‌ی زیادی در این مسجد جمع شده و اعمالی را انجام می‌دهند و برای دیدار مولایشان آقا صاحب‌الزمان دعا می‌کنند. اصل دعا و راز و نیا جهت دیدار و ظهور آقا امام زمان اشکالی که ندارد هیچ، خیلی هم خوب است و جزء بهترین عبادات محسوب می‌شود. اما مشکل کجاست؟jamkaran جمکران
طبق احادیث ائمه علیهم‌السلام: هر کس 40 شب چهارشنبه به مسجد سهله برود و به عبادت بگذراند ان‌شا‌ء‌الله امام زمان را ملاقات می‌کند. هم ‌چنین مسجد سهله اعمال مستحبی دارد از جمله نماز امام زمان که در شب‌های چهارشنبه خوانده می‌ّشود. البته خواندن نماز امام زمان در هر مکانی خوب است اما به طور خاص جزء اعمال مسجد سهله می‌باشد. اما امروز شاهدیم که اعمال مسجد سهله به همان صورت در مسجد جمکران مستحب جلوه داده می‌شود و این تازه اول اشکال است.
تاریخچه‌ی مسجد جمکران

درباره‌ی تاریخ‌چه‌ی مسجد جمکران اقوال مختلفی وجود دارد که سایت مسجد جمکران در این‌باره از دیدار حضرت مهدی با یکی از افراد جمکرانی و دستور ساختن این مسجد سخن می‌گوید(متن کامل تاریخ‌چه در سایت مسجد جمکران).
اما چند نکته: اولا : عده‌ی زیادی راجع به تاریخچه‌ی سجد جمکران این قول را به صورت دیگری نقل کرده و از دیدن خواب امام زمان و انجام این قصه‌می‌گویند. اگر این نقل را بپذیریم که به راحتی باید بگوییم که خواب حجت نیست و هرگز نمی‌شود آن را مبنا قرار داد.
2- بر فرض که تاریخ‌چه‌ی گفته شده در سایت مسجد جمکران را بپذیریم دلایلی در رد تقدس(نه به عنوان مسجد بودن بلکه به عنوان تقدس به خاطر حجه‌بن‌الحسن) بیان می‌کنیم:
در زمان کنونی و از زمان غیبت کبری امام زمان به صورت عام با کسی ملاقات نمی‌کند و مانند زمان غیبت صغری به صورت خاص هم نوابی ندارد. نمی‌گویییم با کسی ملاقات نمی‌کند ولی ملاک و (به قول کامپیوتریها) default ما این است که امام زمان را کسی نمی‌بیند. و طبق احادیثی که به دست ما رسیده است حرف کسی که بگوید امام زمان را دیدم و فلان چیز را به من گفت ملاک نیست و آن را هرگز نباید پذیرفت. شاهدم برای این سخن بعضی فتاوا است که مقدس اردبیلی(یکی از بزرگان فقیه و عارف) می‌گوید از جایی نتوانستم استنباط کنم ولی از آقا اما زمان شنیده‌ام اما علمای بعد از ایشان هرگز به این فتاوا استناد نکرده‌اند که اگر قرار بود بپذیرند حرف امام بود و واجب. اما این عدم استناد به این معنی است که در زمان غیبت اگر کسی چیزی از امام زمان نقل کند حجت نیست.
نتیجه:
با توجه به این که بیان حکمی بدون وجود احادیث در آن زمینه در اسلام بدعت و حرام می‌باشد انجام دادن اعمال مسجد جمکران به قصد ثواب داشتن و مستحب بودن در این مسجد نه تنها ثواب ندارد بلکه حرام است.
امیدوارم که مسوولین کشورمان هم به جای استفاده‌ی تبلیغاتی و سیاسی از ائمه و وسیله کردن امام زمان(ع) برای رسیدن به مقاصدشان، واقعا عدالت را رعایت کنند و زمینه را برای حضورش فراهم سازند.
اللهم عجل لولیک الفرج
+ نقدی بر نامه‌ی بی منطق داریوش مجلسی در توهین به امام حسین(ع)

Advertisements
دیدگاه‌ها
  1. یک فرد می‌گوید:

    دیدگاه شما باید طبق عصر حاضر نوشته شود و شواهد موجود نه طبق برداشت ذهنی لطفا دقیقا مطلب را از یک یا دو مرجع تقلید بپرسد .جمله کسی نمی تواند امام را ببیند جمله مطلقه نیست . 2.چه بسیار افرادی که در خانواده مذهبی بودند اما دین ندارند و چه بسیار افرادی که در خانواده کافر بودند اما دین دارند3.ازپیامبر اسلام داریم که کسی که فتوای دروغ دهد جایگاه آن در جهنم است پس بهتر است بجای فتوا دادن فتوای مراجع تقلید را بنویسید هیچ کدام آن را رد نمی کنند 4. گواهی افراد مومن از برداشتهای ذهنشان است که به سبب این موقعی که امام ظهور می کند با او بر اساس قرآن جنگ می کنند

  2. فاني می‌گوید:

    متاسفانه اطلاعات اندك شما باز هم مبناي تحليل‌هايتان قرار گرفته…
    انشاء الله يك بار به مسجد جمكران مشرف بشويد تا چنين تحليل و نتيجه گيري نكنيد…
    اول اينكه ما چيزي به اسم اعمال مسجد جمكران نداريم… آنچه خوانده مي شود اول يك نماز تحيت مسجد است كه نه فقط مربوط به اين مسجد است و مي توان براي هر مسجدي خواند دوم نماز امام زمان است كه شما الان در خانه هم مي تواني بخواني و به خاطر مسجد خوانده نمي شود…
    بعد اينكه وجود چنين مسجدي كه باعث مي شود هفته اي صدها هزار عاشق امام زمان در آن جمع بشوند خود گواه تقدس آن است… هرچند كه مبناي سست شما را بپذيريم….
    و اينكه چه بهره برداري سياسي ممكن است كه بشود و ذهن به آن خطور مي كند؟ چه برسد به اينكه بخواهد بشود!!!؟

  3. يزدان می‌گوید:

    مرجع و محقق بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي رحمه الله و نيز آيت الله العظمي مكارم شيرازي حفظه الله نقل اول يعني دستور دادن به حسن بن مثله رحمه الله را تاييد كرده اند. به گمانم صحبت هاي بي اساس و بدون سند به دردمان نخورد.

  4. رسول می‌گوید:

    سلام
    اي كاش به جاي اينكه وقتتان را صرف نوشتن اين مطالب بدون ريشه و اساس مي كرديد، با يك عالم مشورت مي كرديد و يا اطلاعات خودتان را به روز (به قول کامپیوتریها) update مي كرديد و يا لااقل از دو نفر مي پرسيديد كه واقعيت چيست تا بي خود و بي جهت يك شبهه درست نكنيد و با دشمن نشويد…!!!

  5. یونس می‌گوید:

    اعمال چهار گانۀ شرعی یا واجبند، یا حرامند، یا مستحب ویا مکروهند،اینکه انجام عمل مستحبی را شما فتوای حرام داده اید محل تأمل است؟!!
    روایاتی به عنوان احادیث «مَن بَلَغ» موجود است که مضمون آنهااین است که اگر شخصی عملی را انجام دهد به گمان این که روایت از اهل‏بیت(ع) رسیده است، خداوند ثواب آن عمل را به وی خواهد داد؛ گرچه آن حدیث از ما صادر نشده باشد. البته میدانیم این قاعده در باب «مستحبات» است نه در احکام واجب و حرام یا اعتقادات که نیاز به روایت صحیح السند دارد.
    آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري در اين باره گفته اند : داستان مسجد جمکران که در»بيداري» واقع شده در کتاب تاريخ قم از صدوق نقل شده است
    آيت الله بروجردي که مرد دقيق و ملايي بودند مي فرمود : اين داستان در زمان صدوق واقع شده و اين که او نقل کرده است دلالت بر کمال صحت آن دارد .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s