چرا نشریات توقیفی ایران برای همیشه فرمواش می‌شوند؟

فرستاده شده: ژانویه 5, 2009 توسط احسان شریعتی در متفرقه
برچسب‌ها:

در حین وبگردی، در یکی از سایت ها به لینکی برخوردم که به مطلبی از سایت روزنامه توقیف شده «هم میهن» ارجاع داده بود. برای خواندن مطلب مذکور بر روی لینک کلیک کردم اما با پیغام  Address Not Found مواجه شدم. سایت ham-mihan.org که روزنامه هم‌میهن بر روی این آدرس به صورت الکترونیک منتشر می‌شد، دیگر برپا نبود و عملا دسترسی به آرشیو روزنامه هم‌میهن غیر ممکن کرده بود.
عملکرد غیر حرفه‌ای که این‌جا شاهدیم، متاسفانه تنها منحصر به هم میهن نمی‌شود و متاسفانه بین مابقی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها عمومیت دارد. به عنوان نمونه هم از شرق و ایلنا(قبل از توقیف و راه‌اندازی مجدد) نام می‌برم که زمانی آنلاین بودند و الان اثری از آرشیوشان نیست و بعد سد راه توسط قوه قهریه، به دست خود گذشته خود را پنهان کرده‌اند.
آرشیو روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها منبع اطلاعاتی بسیار عالی برای برگشت به تاریخ و مرور حوادث گذشته هست که می‌تواند به راحتی هم از طریق وب عرضه گردند. چنین کاری که الان در بین روزنامه‌نگاری سطح اول دنیا بسیار رایج است و علاوه بر ارائه کامل آرشیو از زمان ارائه به صورت الکترونیک، آرشیو قبل آن تاریخ را هم تا 10ها سال در اختیار قرار می‌دهند.
اما در ایران نمی‌دان بر اثر ناامیدی است و یا سهل انگاری اصحاب مطبوعات، که به این مهم توجهی نشان نداده‌اند و اگر از تنها استثنا موجود یعنی آرشیو روزنامه همشهری آن هم از سال 75 به بعد بگذریم، دسترسی به چنین مجموعه‌هایی تقریبا غیر ممکن است.
برای درک اهمیت این موضوع یک لحظه تصور کنید که مثلا قصد بازخوانی رویدادهای دوره اول ریاست جمهوری خاتمی را دارید و خرداد، جامعه، طوس، نشاط و عصر آزادگان آرشیوشان را در اختیارتان می‌گذارند.

لینک از آرشیو روزنامه همشهری:

دیدگاه‌ها
  1. کوچه می‌گوید:

    احسان جان نظرت مقبوله و کاملا حق با شما است، اما صرفا برای این‌که قدری از این خلا پر بشه، پیشنهاد می‌دم که به سایت‌های http://www.magiran.com و http://www.aftab.ir/ سربزنید بسیاری از آرشیو ها درشان موجود است، مثلا شما می‌توانید به آرشیو روزنامه‌های مهمی چون شرق دسترسی پیدا کنید، اعتماد، اعتماد ملی و از این دست هم توسط مگ ایران آرشیو می‌شن، اما نمی‌دونم هم میهن یا نشریاتی چون شهروند هم آرشیو شدند یا نه؟

  2. اشکان می‌گوید:

    این دقیقاً مشکل و سؤال من است! این جور نشریات را نه توی صفحات اینترنتی می‌شود دیگر پیدا کرد و نه مسلماً در کتابخانه‌های عمومی! تنها می‌مانند کسانی که دوراندیشی کردند و به همت خودشان و با سختی بسیار آن کاغذپاره‌های تاریخ‌ساز را نگه داشتند. من به دنبال یکی از این افراد خوش‌بخت می‌گردم که از قضا کمی هم دست و دلباز باشد!

  3. پویا نعمت‌الهی می‌گوید:

    سلام آقا.
    من روزنامه‌نگارم و در نشریات زیادی قلم زده‌ام.
    چند تا را برایتان می‌گویم که آرشیو نداریم.
    روزنامه‌ی توسعه مربوط به همین تیر ماه پارسال که حذف شده و اصلا دامنه را برای فروش گذاشته‌اند: من به یادداشتم در آن روزنامه لینک داده بودم که فعال نیست:
    http://www.pooya1973.mihanblog.com/post/38
    دو دوره در روزنامه‌ی حیات نو مطلب داشتم و آن دو دوره در سایت این روزنامه دیگر نیست:
    و خیلی مطالب دیگر
    خوب شد شما فرمودید و من هم رفتم چک کردم
    از شما سپاسگزارم

  4. حجت الله فتاحي می‌گوید:

    دوست من سلام
    اول از هر چيز خدمت آقاي ا.ش سلام عرض كرده و براي اين دوست گرامي آرزوي موفقيت دارم
    ‍ اميدوارم در راهي كه پيش گرفته اي موفق باشي

پاسخی بگذارید

